Vymývanie mozgov Hollywoodom

Posted: 28 septembra, 2009 in spoločnosť, umenie

Včera ma rozčúlilo, aký nehanebne veľký rozmer dostalo tvorenie fám a mýtov pomocou podprahového vymývania mozgov v súčasných Hollywoodskych filmoch. Ako príklad uvediem film The Postman s Kevinom Costnerom.

Film sa odohráva v dobe fiktívneho prevzatia moci v USA fiktívnymi vojskami vojsk bielych supermacistov. Tí tu stvárňujú zloduchov, ktorí plienia, drancujú, znásilňujú a zabíjajú, kdežto černošské postavy sú vykreslené ako dobrácke, čestné, vysoko morálne a takmer heroické. Teda tu máme prvý cieľ podprahového ovplyvňovania – napriek tomu, že štatistiky ukazujú jednoznačne vyššiu kriminalitu u negroidného obyvateľstva v USA než u europoidného, tu je nám predkladaný presný opak, teda snaha o neutralizáciu faktu, že čierni majú oproti bielym výrazne vyšší podiel kriminálnikov a zločincov a vykreslenie černochov, ako mierumilovných susedov, ktorých treba za každú cenu chrániť pred „hrozbou“ bieleho rasizmu.

Vo filme sú v zásade dva typy ľudí – členovia rasistickej armády, špinaví, hrubí, násilnícki… a potom mierumilovné nevinné civilné obyvateľstvo. Pri akýchkoľvek kontaktoch týchto dvoch skupín sa musí jednať o konflikt, prinajlepšom sú vojaci prijímaný civilmi so strachom a tichým odporom. Nijaký príslušník „slušnej väčšiny“ nechová k probelošskej armáde sympatie. Tu sa jedná o ďalšie posolstvo, ktoré film nenápadne vnucuje divákom: „slušný“ človek sa „rasistov“ stráni, chová k nim nedôveru a antipatie, ich vražda alebo akékoľvek iné uškodenie im je považované za heroický čin. V praxi to podporuje mediálnu kampaň na „extrémizáciu“ a odcudzovanie myšlienky nacionalizmu prostej verejnosti.

Podobné ovplyvňovanie politických názorov fiktívnymi príbehmi sa deje v masovom meradle. Aj vo filmoch, kde sa nespomína nacizmus, rasizmu a podobné označenia sú negatívni hrdinovia ľahko identifikovateľní so stereotypom triedneho nepriateľa, budovanom médiami u verejnosti. Záporné postavy sú bielej farby pleti, s uniformovanou armádou, kasárňami a podobnými rekvizitami, ktorými páni Hollywoodu a svetových mediálnych korporácií radi strašia ľudí pred „nacizmom“.

Toto je len pár postrehov zo starého filmu, ale najnovšie filmové trháky ako Dead snow, kde sú nacistickí vojaci stvárnení ako zomie a výraz absolútnej krutosti a zla alebo Inglorious Basterds, ktorý nesie posolstvo, že akékoľvek ukrutnosti voči ľuďom označenými za nacistov vrátane mučenia a vraždenia sú dobrým skutkom.

Televízia sa v dnešnej dobre pre mnohých ľudí stala takmer posvätnou vecou, ktorej neveriť pre nich znamená takmer hriech. Väčšina verejnosti ochotne skonzumuje akokoľvek krkolomnú formuláciu ak je v televízii dostatočne často opakovaná za pravdu. A tak vladári médií masírujú verejnú mienku hoc aj takýmito vymyslenými a od pravdy na hony vzdialenými historkami, aby ju upravili do takej podoby, aká vyhovuje ich politickým plánom.

Bandera

Komentáre
  1. Peter Butora píše:

    UFF takto som sa na to ešte nepozrel, vďaka za postreh.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s